Hörlurar Lyssna

Lätt att läsa

Ett papper som det står skrivet något på kallas handling.

En bandinspelning eller e-post kan också vara en handling.  

Handlingarna handlar ofta om något som en person har bestämt

eller om något som en person har gjort.

 

Vi sparar handlingar som kommer från Stockholms kommun

Vi ser till att alla viktiga handlingarna finns kvar också i framtiden. 

Om du vill fråga om handlingar kan du ringa till oss

måndag till fredag mellan klockan 10 och klockan 12.

Vårt telefonnummer är 08 508 28 303.

Du kan också skicka e-post till stadsarkivet@stockholm.se

 

De flesta handlingar får du läsa

Du får läsa gamla handlingar om vilka som är släkt med varandra. 

Du får läsa en del handlingar från domstolar.

Du får se skolbetyg.

Du kan läsa handlingarna i vår läsasal.

Du kan beställa kopior på handlingarna.

Vi skickar kopiorna hem till dig.

Det finns några handlingar som du inte får läsa

Det finns vissa saker som du inte får läsa.

Det kallas att handlingarna har sekretess.

Du får till exempel inte läsa om en persons sjukdomar.

Om alla skulle få läsa det kanske det skulle skada den personen.

Du får läsa handlingar som handlar om dig själv.


Aktuellt

Måndag 21 maj byter vi gränssnitt på webben. Det kommer att innebära vissa driftsstörningar.


Öppet och stängt i helgen
Onsdagen 16 maj stänger läsesalarna kl 13, med framtagning av arkivalier till 12
  • Torsdag och fredag är det helt stängt
  • Registrator kan nås på telefon 08-508 28 306 på fredagen kl 10-12.

Skylt med text Stadsarkivet. Länkar till tyck-till om Stockholms verksamheter

Hjälp oss att bli bättre. Tala om vad du tycker är bra eller dåligt. Har du några idéer om hur vi skall bli bättre, tala om det för oss.

Tyck till om Stadsarkivet


Nu kan du köpa den nya Rotemansskivan i Stadsarkivets frågedisk, den går inte att beställa via webben.

Bild på nya roteskivan

Du kan använda skivan i vår utställning om Rotemansarkivet. Utställningen visar  hur arkivet har gjorts tillgängligt under mer än 30 år: comfiche, cd, dvd och webb.


Symbol för WiFi

I Stadsarkivets läsesal finns nu trådlöst internet. För inloggningsuppgifter kontakta frågedisken.


 
skriv ut sidan
 
 
© 2007 Stockholms stadsarkiv, Box 22063, 10422 Stockholm, Org.nr:212000-0142
Tel: 08-508 28 300, Fax: 08-508 28 301, e-post: stadsarkivet@stockholm.se
Information om cookies